tel. +48 (032) 738 67 20
e-mail: s.parus@wp.pl

Jak lepiej sprzedać nieruchomość

dodane 08 października 2011

Jak lepiej sprzedać nieruchomość - Poradnik Oferty.net (2011-08-12)

Co to jest Home Staging?

Home staging to usługa dzięki której wystawiony na sprzedaż (bądź wynajem) dom lub mieszkanie stają się atrakcyjne dla większej liczby potencjalnych klientów, a przez to szybciej znajdują nabywcę i uzyskują wyższą cenę.

Idea "home stagingu" narodziła się w Stanach Zjednoczonych, już wiele dziesięcioleci temu. Zauważono tam, że dzięki niewielkim inwestycjom w odpowiednie udekorowanie i uporządkowanie mieszkania, a także naprawienie wszystkiego, co w nim nie działa, można sprzedać nieruchomość szybciej i za cenę wyższą niż przeciętnie na rynku. Z reguły korzyści z szybkiej sprzedaży, a także możliwość uzyskania realnie wyższej ceny, znacznie przewyższały nakłady, które trzeba było ponieść, aby przyciągnąć i oczarować potencjalnych nabywców.

Nie wchodzi w grę ukrywanie czegokolwiek przed kupującym, nie ma tu żadnych nieuczciwych sztuczek. Chodzi tylko o zastosowanie zdrowego rozsądku i podstawowych
technik marketingowych, żeby przedstawić swoją nieruchomość w jak najlepszym świetle, tak, aby spodobała się ona jak największej ilości oglądających. Robiąc zakupy w supermarkecie przecież instynktownie zwracamy uwagę na produkty, które są atrakcyjnie opakowane. Ta prosta zasada ma zastosowanie także przy sprzedaży nieruchomości.

Jak lepiej sprzedać nieruchomość?

Wystawiając nieruchomość na sprzedaż czy na wynajem, często zakładamy, że potencjalni nabywcy zakochają się w naszym mieszkaniu lub domu dokładnie w takim stanie, w jakim się ono obecnie znajduje. Robimy w pośpiechu przypadkowe zdjęcia i czekamy na wysokie
oferty od potencjalnych nabywców.

Takie podejście rzadko skutkuje dobrymi rezultatami. Na szczęście stosując kilka prostych zasad, można w znaczący sposób poprawić wygląd swojej nieruchomości i sprawić, że nabywcy będą mogli sobie wyobrazić siebie mieszkających w Twoim domu czy mieszkaniu.

Przede wszystkim należy zacząć od uświadomienia sobie, że mój własny dom staje się towarem, który chcemy jak najlepiej zareklamować innym. Dlatego powinniśmy zneutralizować lub usunąć wszystko to, co wiąże się z naszą niepowtarzalną osobowością. To może być bardzo emocjonalna chwila, początek procesu rozstawiania się z miejscem, w którym zamieszkiwaliśmy przez długi czas. To może być trudne, ale wcześniej czy później będziesz musiał przez to przejść, jeżeli rzeczywiście jesteś zdecydowany na sprzedaż.

Spróbuj wyjść z domu i wejdź do niego, wyobrażając sobie, jakie wrażenia odniesie ktoś, kto nigdy wcześniej nie był u Ciebie. Czy w mieszkaniu jest porządek i wszystko pachnie świeżością? Jakie pierwsze wrażenie robi Twój dom? Udowodniono, że potencjalni nabywcy, podświadomie, podejmują decyzję o zakupie już w pierwszych 30 sekundach po wejściu do Twojego domu! Dlatego hall wejściowy musi być nieskazitelnie czysty i zachęcać gości do dalszego oglądania.

Następnie przejdź z notatnikiem przez każde pomieszczenie i spróbuj wynotować wszystko to, co wymaga usunięcia, naprawienia lub po prostu generalnego wysprzątania. Na tym etapie spakuj wszystkie przedmioty, które wizualnie zaśmiecają przestrzeń, a nie są Ci niezbędne przed przeprowadzką. Możesz je przechować np. w piwnicy. Spróbuj znaleźć równowagę pomiędzy
wyglądem mieszkania zagraconego, a mieszkaniem nadmiernie pustego.

Przekonasz się, że już po samym usunięciu wielu drobiazgów Twój dom nabierze oddechu. Następnie zastanów się, czy sposób umeblowania pozwoli nabywcom wyobrazić sobie, że będzie im się mieszkało wygodnie. Nie zapomnij o żadnym pomieszczeniu. Nawet jeżeli na co dzień nie korzystasz z jadalni lub z ogrodu, pamiętaj, że dla Twoich nabywców właśnie te miejsca mogą się okazać głównym atutem. Upewnij się, że
meble nie zastawiają przejścia lub drzwi do innych pomieszczeń.

Oceń, czy to, co pozostało w mieszkaniu, składa się w harmonijną całość. Pomyśl o kolorystyce, obiciach kanap, zasłonach, akcesoriach dekoracyjnych, oświetleniu. Czy w każdym pomieszczeniu znajduje się coś, co przykuje uwagę i pozwoli kupującym pozytywnie zapamiętać i wyróżnić Twój dom? Jeżeli coś nie pasuje do całości, rozważ, czy nie lepiej schować lub przestawić do innego pomieszczenia. Pamiętaj, żeby usunąć wszystkie bardzo osobiste przedmioty, zdjęcia, obrazy i inne dekoracje które mogą budzić kontrowersje.

Zastosowanie neutralnej kolorystyki sprawi, że Twój dom będzie miał szansę spodobać się najszerszej rzeszy oglądających. Pamiętaj jednak, że nie chodzi o przemalowanie wszystkiego na beżowo. Intensywne kolory mogą zdziałać cuda, jeżeli zastosowane są w wyważonych proporcjach i harmonijnie pasują do całości oraz do pomieszczenia, w którym są zastosowane.

Na sam koniec upewnij się, że korzystasz z pomocy właściwych fachowców, jeżeli nie masz doświadczenia przy sprzedaży nieruchomości. Właściwe ustalenie ceny sprzedaży, nie za wysokiej, ale pozostawiającej margines do negocjacji, jest tak samo ważne, jak samo udekorowanie i zaprezentowanie Twojego domu. Zrób dobre zdjęcia, najlepiej po jednym dla każdego pomieszczenia.

Przygotuj się, że przez pewien czas będziesz mieszkał w miejscu, które będzie przypominało bardziej scenę w teatrze, a nie Twój dom. Ale to jedyna droga do sukcesu i szybkiej transakcji. Nie pozostawiaj przysłowiowych "pieniędzy na stole" - nie daj kupującym żadnych powodów do tego, żeby złożyć Ci niską ofertę!

Jak to działa i dlaczego warto?

Rynek nieruchomości jest obecnie wyjątkowo konkurencyjny, a wysokie ceny nieruchomości sprawiają, że nabywcy mają równie wysokie oczekiwania. Podczas oglądania nieruchomości, nabywcy podświadomie skupiają się na wadach - większość osób nie jest w stanie dostrzec ukrytego potencjału nieruchomości, jeżeli nie jest on prawidłowo zaprezentowany. Dzisiejsi nabywcy są zapracowani, mają niewiele czasu, więc decyzję o zakupie podejmują często pod wpływem impulsu i pierwszego wrażenia. Zdecydują się na zakup najlepszej nieruchomości, która spełni ich oczekiwania, a mają z czego wybierać!

Mieszkanie czy dom to najprawdopodobniej najdroższa rzecz, jaką kiedykolwiek w życiu będziemy sprzedawać. Naturalnym zatem wydaje się, by zaprezentować ją w najlepszy możliwy sposób i zainwestować w to odrobinę wysiłku i czasu.

Bardzo często pytamy naszych klientów, czy kiedykolwiek wystawiliby na sprzedaż samochód… bez wcześniejszej wizyty na myjni? Odpowiedź na to pytanie wydaje się oczywista, lecz kiedy decydujemy się na sprzedaż mieszkania lub domu, często zapominamy o tej prostej zasadzie.

Profesjonalnie przygotowane i zaprezentowane do sprzedaży nieruchomości znajdują nabywców szybciej i w cenie wyższej niż podobne oferty konkurencyjne! Po co dzielić się zyskami z nabywcami? Zainwestuj w “home staging”, oddaj swoją nieruchomość w ręce profesjonalistów i zachowaj korzyści dla siebie.

Ile to kosztuje?

Zasadą "home stagingu" jest, aby budżet nie przekraczał 1,5% ceny sprzedaży nieruchomości. Naturalnie wydać można mniej, lecz kluczem do sukcesu jest wiedzieć, jak zainwestować środki, a gdzie wydatki są zbędne.
Celem
inwestycji w „home staging” jest zmaksymalizowanie wartości nieruchomości, co nie powinno stać się pretekstem do nieuzasadnionych finansowo wydatków. Można znaleźć wiele przypadków, w których pomimo zainwestowania znaczących środków pieniężnych w lifting nieruchomości inwestycje nie przyniosły pożądanych efektów, ponieważ były źle wydatkowane.

Ile to trwa?
Czas trwania przygotowywania nieruchomości do sprzedaży zależy od stanu, w jakim się znajduje, od powierzchni, ilości pomieszczeń, etc. W niektórych przypadkach wystarczy na przygotowanie kilka godzin, w innych kilka tygodni. Jednak najczęściej jest to kilka dni.

 

« wróć do listy nowości